onsdag den 18. juni 2008

Foder!?

Ved godt overskriften henleder til et nyt arrigt udfald hos mig, det skal dog ikke forståes sådan. Der kom ikke noget indlæg igår da jeg brugte alt min tid til at undersøge alt hvad jeg kan omkring foder, indhold og sammensætninger. Jeg var faktisk så langt ud at jeg måtte ringe til et par livliner for at få bekræftet at det ikke er mig der blevet vanvittig(nogle vil nok sige at det stadie er jeg på).
Jeg har læst samtlige forderproducenters hjemmesider's. Så hvis der sidder nogen derude der har spørgsmål til ingredienser i den slags, så er jeg lige nu, et stort opslagsværk:-)
Vi vil allesammen vores dyr det bedste, hvad enten man har uanede midler eller er begrænset til et bestemt beløb hver måned.
Der er så ufatteligt mange muligheder når det kommer til foder, og jeg er ikke ekspert og har ikke nogen baggrund for at kunne sige hvad der er bedst. Så jeg vil holde mig til diverse tekster og test som er tilgængelig på nettet.
Forbrugerådet og dyrenes beskyttelse har udarbejdet denne test, som det fremstår er de kendte mærker nogenlunde med, specielt Oliver's er faktisk i en samlet vurdering helt i top. Det lader jeg mig så stå fuldstændig uforstående overfor, da de i indhold vs. deklaration's test rent faktisk ikke leverer den varer de beskriver i deres indhold.
En anden faktor jeg har ladet mig blive klog på igår er at Majs, hele majs, majsmel rent faktisk er noget nær det mest benyttede produkt i hundefoder. Jamen majs er vel også sundt tænker jeg og læser videre... Anders Hallgren, en svensk foderguru, har så til min store overraskelse, i samarbejde med nogle andre guru'er konstateret at Majs svækker/hindre optagelse af B-vitaminer og det er her det bliver interresant. B-vitamin er det middel hjernen blandt andet bruger for at kunne behandle/kontrollere stress, så hvis hunden har tendens til at blive stresset så er majs et NO GO! Man kan dog supplere med enten græskarkerner eller bananer, da de er rige på B-vitaminer, her synes jeg så ordet fuldfoder falder til jorden. Jeg ville hellere finde en løsning hvor jeg fandt et super foder uden MAJS. Skal godt nok lige love for jeg fik min sag for... Der er nemlig ingen af de kendte producenter der rent faktisk har et standard foder hvor majs ikke indgår, det står faktisk 1, 2 og nogle gange helt op til 3 gange i varedeklarationen, nogle har det lidt nede på listen mens andre bruger det som ingredient nummer 1. af de "kendte" mærker konstaterede jeg at det faktisk kun er perscription CRD der ikke har majs i deres foder, til gengæld synes jeg resten af varedeklarationen ser sølle ud.
Uden at være ekspert tænker jeg så, måske korn(heri indgår majs som hovedregel) nok er et billigt tilsætningsprodukt, og derfor super at fylde foderet op med. jeg har bare sjældent, eller rettere, jeg har aldrig set en hund løbe ud i en korn mark og begynde at kaste mad indenbords, til gengæld har jeg set utallige eksempler på hunde der lige napper et ben, kylling, steg osv. Igen har jeg også set hunde der går i drivhuset og spiser agurker, tomater ja faktisk alt frugt og grønt, kartofler, bananer, jeg kunne blive ved. Så hvis man skal se sådan på det, så må det foder der ligger nærmest hundens natur være foder hvor der er gode mængder kød, frugt og grøntsager.
Her kommer alle de mennesker der så lever og ånder for BARF til sin ret. Det er mennesker som laver deres hundefoder selv, de tilsætter fisk/fugl/ko og grøntsager og frugter, blender hele skidtet sammen og voila, dinner is served. Det er faktisk en meget omstændig proces og jeg springer hurtigt videre, da jeg ikke kan overskue det og det efter min overbevisning er næsten umuligt at gennemskue om hunden får de vitaminer den har behov for.
Så tilbage til min teori, kød frugt og grønt:-)
I min jagt på foder opbygget efter min nybagte teori, fandt jeg ud af at der rent faktisk er andre mennesker med samme overbevisning(øv jeg er ikke en ny foderguru, andre var hurtigere), jeg fandt endda flere foder produkter som rent faktisk har bygget deres foder op på denne teori.
Et af dem der går igen og jeg faktisk ikke har set en dårlig anmeldelse af er Orijen. 70%kød, ja ikke bare kød, men kød som vi selv rent faktisk ville spise, de fleste foder producenter bruger f.eks. ikke defineret kylling.. heri skal forståes, kylling.. som kylling er, altså lige på nær de gode ting, dem kan vi nemlig købe ved slagteren, men fødderne, knoglerne, næb, indvolde og for ikke at nævne fjer. sidst nævnte er rigtig godt på protein skala'en for producenten, men hunden's fordøjelse's system kan ikke optage næring fra fjer. Desuden er der stor forskel på protein, og optagelsen af denne, der findes god protein, muskelkød (det samme som vi spiser), indvolde (samme som vi spiser, eller nogen gør!) og så er der de dårlige, fjer, ledbånd, hud og hår, knogler osv. Hvis jeg tager Orijen som mit udgangspunkt(da jeg ikke kan remse dem alle op) så indeholder det absolut ingen korn, 70%kød som er en kombination af kylling/kalkun, fisk samt æg for dets rige protein indhold, det giver ialt et garanteret protein indhold på min. 40%. Desuden er der masser af frugt og grønt faktisk de sidste 30%, det er f.eks. tomater, gulerødder, rosmarin, solbær, ærter, spinat og meget mere.. Endnu mere er der faktisk acidophilus, samt Glucosamin(gigt-/ledproblemer) plus en masse andre geniale og brugbare ting. Dog indeholder det ingen giftige og kræftfremkaldene stoffer som nogen af de andre foder producenter hælder i deres for at det kan holde sig længere, her har Orijen brugt narturlige midler.
Dette er et af de produkter jeg faldt over i min søgen igår og jeg har læst ca 300 hunde ejers meninger om det, samt diverse tests. De famøse Orijen Whitpages, som er et værk lavet i samarbejde med AAFCO(Association Of American Feed Control Officials) beskriver det rent faktisk helt ok. Her et lille uddrag at teksten oversat til Dansk og her den komplette udgave på Engelsk.

Nok om det, jeg har som sagt ikke kompetance til at udtale mig om det er rigtigt eller forkert og her i huset køre vi efter princippet, SE PÅ HUNDEN, har den problemer med hud/pels, er den glad, og ser den ud som den skal, så har man nok ramt et helt ok foder:-)
Vi vil jo gerne hundene det bedste:-)

Ingen kommentarer: